Search for collections on Aro Gapopin Repository

PENGARUH PENGGUNAAN GADGET TERHADAP PENGLIHATAN PELAJAR SEKOLAH DASAR KARYA YOSEF PONTIANAK

Oktavieni (2022) PENGARUH PENGGUNAAN GADGET TERHADAP PENGLIHATAN PELAJAR SEKOLAH DASAR KARYA YOSEF PONTIANAK. D3 thesis, Aro Gapopin.

[thumbnail of Tesis] Text (Tesis)
Oktavieni 19088.pdf - Published Version

Download (303kB)

Abstract

This study aims to determine the impacts of gadget usage on the eyesight of karya Yosef Pontianak
elementary school. The research method used is a survey method with a descriptive quantitative
approach. The subjects of this study were students of grade V and VI of Karya Yosef Elementary
School Pontianak. The sampling technique used in this research is the Non Probality technique,
which is a saturated sample which is often referred to as total sampling. Meanwhile, the data
collection technique used is a questionnaire or questionnaire which is distributed to respondents,
amounting to 60 people. The data analysis method used is Simple Linear Regression. The results
showed that: 1). Based on the results of data on the effect of gadgets for students in grades V and
VI of Karya Yosef elementary School Pontianak, it shows that the influence of gadgets in the high
category as many as 57 students (95%) find it difficult to avoid using gadgets. 2). Based on the
results of the data, as many as 39 students (65%) feel tired of the eyes due to staring at the screen
for too long. 3). Based on the results of the data, 49 students (81,7%) experienced sleep
disturbances due to playing gadgets. The conclusion from the results of this research is that
gadgets have a very big influences on the lives of students and have a negative impact on some
students.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan gadget terhadap penglihatan
pelajar Sekolah dasar Karya Yosef Pontianak. Metode penelitian yang digunakan adalah metode
survey dengan pendekatan kuantitatif deskriptif. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas V dan
VII Sekolah Dasar Karya Yosef Pontianak. Teknik pengambilan sampel pada penelitian ini adalah
teknik Non Probality yaitu sampel jenuh yang sering disebut dengan total sampling. Sedangkan
teknik pengumpulan data yang digunakan adalah angket atau kuisoner yang disebarkan kepada
responden yang berjumlah 60 orang. Metode analisis data yang digunakan adalah Regresi
Linear Sederhana. Hasil penelitian menunjukan bahwa : 1). Berdasarkan hasil data tentang
pengaruh gadget bagi siswa kelas V dan VI Sekolah Dasar Karya Yosef Pontianak, menunjukan
bahwa pengaruh gadget dalam kategori tinggi sebanyak 57 siswa (95%) sulit menghindari
penggunaan Gadget. 2). Berdasarkan hasil data, sebanyak 39 siswa (65%) merasa kelelahan
pada mata akibat menatap layar terlalu lama. 3). Berdasarkan hasil data, 49 siswa (81,7%)
mengalami gangguan tidur akibat bermain gadget. Kesimpulannya dari hasil penelitiannya
adalah gadget berpengaruh sangat besar di kehidupan anak pelajar dan berdampak negatif bagi
beberapa siswa.

Item Type: Tesis (D3)
Uncontrolled Keywords: Influence of gadgets, eyesight
Subjects: 600 Teknologi (Ilmu Terapan) > 610 Ilmu kedokteran, ilmu pengobatan dan ilmu kesehatan > 620 Ilmu Kesehatan Mata
Depositing User: Admin IT Tirta
Date Deposited: 15 Mar 2023 06:36
Last Modified: 15 Mar 2023 06:36
URI: http://repository.arogapopin.ac.id/id/eprint/36

Actions (login required)

View Item
View Item